Logotypen – ordbilden tillsammans med symbolen, är vårt viktigaste identitetselement. Den representerar allt Svensk Handel står för och ska förmedla de associationer vi vill att människor ska ha till varumärket. Därför behöver den alltid vara tydlig, igenkännbar och relevant placerad. På den här sidan hittar du all information om hur vi använder vår symbol och logotyp.
Logotyp
Logotypen utgår från SH och kopplar samman symbolen och ordbilden med texten Svensk Handel. Typsnittet i logotypen stärker monogrammet med moderna kvaliteter som utgör en kontrast till det expressiva SH. Den kontrasten formar grunden för identiteten i sin helhet, det expressiva kombinerat med det funktionella. Typsnittet i logotypen är användarvänligt, men har även vissa distinkta kvaliteter såsom kurvor och intressanta inre former, vilket exempelvis framträder i det gemena a. Dessa unika attribut särskiljer typsnittet från andra så kallade grotesker.
Logotypen ska vara antingen svart eller vit som en allmän regel, aldrig i en annan färg.
Logotypen ska vara antingen svart eller vit som en allmän regel, aldrig i en annan färg.
Logotypen kan förekomma i svart eller vitt beroende på bakgrundsfärg. Försök alltid att sträva efter maximal kontrast. Om logotypen sätts över en bild, var uppmärksam på läsbarheten och undvik om möjligt alltför livliga bakgrunder. Logotypen ska vara antingen svart eller vit som en allmän regel, aldrig i en annan färg.
Den stående logotypen ska främst användas i smala utrymmen.
Logotypen ska, i regel, vara antingen svart eller vit.
Det finns två versioner av logotypen (symbol och ordbild tillsammans); liggande och stående. Detta för att den ska kunna användas i både breda och smala utrymmen. Om möjligt använder du den liggande versionen i första hand.
Nedladdningar och resurser
Allmänt om logotypanvändning
Om du är osäker på vilken symbol/logotypversion du ska använda, välj logotypen (symbolen och ordbilden tillsammans). Den ska alltid användas på ytor där inte ”Svensk Handel” förekommer på annat vis, exempelvis i en rubrik.
På omslaget till publikationer och rapporter som har Svensk Handel som avsändare, går det bra att enbart använda symbolen, liksom i interna Powerpoint-presentationer. Alla varianter finns sparade som mallar.
På små ytor till exempel i sociala media, bör symbolen användas för läsbarhetens skull.
Anledningen till att det finns både en symbol och en logotyp är att kunna skapa en mer varierad och användbar identitet. Med symbolen kan man till exempel skapa mönster, animationer eller väldigt expressiva uttryck genom att förstora den. Den har en unik och modern karaktär med en hög grad av igenkänning.
Friyta
För att logotypen alltid ska synas tydligt och vara fullt läsbar är det viktigt att den omges av en viss friyta. Illustrationen nedan visar minsta möjliga friyta – det gör inget om det är mer. Ingen text får förekomma i den fria zonen, men det är till exempel okej att logotypen placeras på en bild.
Det versala S:et i ordbilden bestämmer den minsta accepterade friytan.
Det versala S:et i ordbilden bestämmer den minsta accepterade friytan.
Minsta möjliga friyta bestäms av det versala S:et i ordbilden. Detta har också använts för att bestämma avståndet mellan symbolen och ordbilden. Detta avstånd får aldrig ändras.
Symbol
Symbolen är ett monogram för Svensk Handel, ett uppförstorat ”SH” liknande ett flytande band med en tredimensionell kvalitet. Symbolen har en unik karaktär och ger hög igenkänning, samtidigt som den har en modern känsla som pekar mot framtiden. Den är utgångspunkten för Svensk Handels identitet.
Symbolen ska vara antingen svart eller vit som en allmän regel, aldrig i en annan färg.
Symbolen ska vara antingen svart eller vit som en allmän regel, aldrig i en annan färg.
Symbolen kan förekomma i svart eller vitt beroende på bakgrundsfärgen. Försök alltid att sträva efter maximal kontrast. Om symbolen sätts över en bild, var uppmärksam på läsbarheten och undvik om möjligt alltför livliga bakgrunder. Symbolen ska vara antingen svart eller vit som en allmän regel, aldrig i en annan färg.
Nedladdningar och resurser
Storlek
Utöver reglerna för friyta finns det inga maxstorlekar för logotyp och symbol, däremot finns det rekommendationer kring minsta storlek. Dessa rekommendationer är för att säkerställa att logotyperna är läsbara och presentabla.
Den liggande logotypen bör vara minst 90px bred, den stående logotypen minst 45px och symbolen minst 38px.
När vi talar om minsta storlekar utgår vi ifrån totalbredden av respektive logotyp/symbol. Den liggande logotypen rekommenderas att vara minst 90 pixlar bred eller motsvarande 24 mm vid print. Den stående logotypen rekommenderas att vara minst 45 pixlar bred eller motsvarande 12 mm vid print. Symbolen rekommenderas att vara minst 38 pixlar bred eller motsvarande 10 mm vid print.
Grid
Ett rutnät är skapat för att tillåta en viss flexibilitet i utformningen av en layout, samtidigt som det ger en struktur och ett ramverk för linjering av text och bild. Text- och bildblock ska alltid linjera exakt med rutnätet när man använder programmet InDesign. Mallar för liggande respektive stående A4 ska användas som utgångspunkt när nya layouter tas fram.
Text- och bildblock ska alltid linjera exakt med rutnätet.
Text- och bildblock ska alltid linjera exakt med rutnätet.
Ovan visas rutnätet för liggande och stående A4. Det har två block där det ena rymmer symbolen eller logotypen, och det andra en text, vanligtvis titeln på ett dokument.
Placering
Nedan är exempel på variationer av placeringen av ”block”. Rutmönster och synliga linjer är en viktig del av Svensk Handels identitet. Linjerna ger struktur och skapar naturliga ytor för placering av text och bild.
Exempel på stående A4 med bakgrundsfärg eller bild på den nedre eller övre tredjedelen av ytan.
Exempel på stående A4 med heltäckande bakgrundsfärg eller bild.
Exemplen ovan och nedan visar också hur man ska placera symbol och logotyp i blocken, och deras relativa storlekar. Bilder, illustrationer, bakgrundsfärg eller typografi kan användas i den stora delen. Exempel på detta finns under applikationer.
Exempel på stående A4 med bakgrundsfärg eller bild på den nedre eller övre tredjedelen av ytan.
Exempel på stående A4 med heltäckande bakgrundsfärg eller bild.
Nedan visas variationsexempel för placeringen av ”block”, i liggande format. Faktiska applikationsexempel finns att tillgå under bland annat Powerpoint-sektionen.
Exempel på liggande A4 med bakgrundsfärg eller bild på den vänstra eller högra tredjedelen av ytan.
Exempel på liggande A4 med heltäckande bakgrundsfärg eller bild.
Exempel på 16:9 både med och utan heltäckande bakgrundsfärg eller bild.
Exempel på 16:9 både med och utan heltäckande bakgrundsfärg eller bild.
Nedan är exempel på när ”blocken” inte används och då logotypen placeras i de nedre hörnen. Flexibiliteten ger möjlighet att placera logotypen där synlighet och läsbarhet blir som störst, beroende på bakgrunden.
Logotypens placering, utan block, till vänster.
Logotypens placering, utan block, till höger.
För användning i internationella sammanhang finns en specialvariant av Svensk Handels logotyp, med tillägget ”Swedish Commerce” som är organisationens engelska namn. Endast logotypen skiljer sig åt, samtliga övriga identitetselement är desamma.
Internationell logotyp
Logotypen utgår från SH och kopplar samman symbolen och ordbilden med texten Svensk Handel och Swedish Commerce. Typsnittet i logotypen stärker monogrammet med moderna kvaliteter som utgör en kontrast till det expressiva SH. Den kontrasten formar grunden för identiteten i sin helhet, det expressiva kombinerat med det funktionella. Typsnittet i logotypen är användarvänligt, men har även vissa distinkta kvaliteter såsom kurvor och intressanta inre former, vilket exempelvis framträder i det gemena a. Dessa unika attribut särskiljer typsnittet från andra så kallade grotesker.
Logotypen ska vara antingen svart eller vit som en allmän regel, aldrig i en annan färg.
Logotypen ska vara antingen svart eller vit som en allmän regel, aldrig i en annan färg.
Logotypen kan förekomma i svart eller vitt beroende på bakgrundsfärgen. Försök alltid att sträva efter maximal kontrast. Om logotypen sätts över en bild, var uppmärksam på synligheten och undvik om möjligt alltför livliga bakgrunder. Logotypen ska vara antingen svart eller vit som en allmän regel, aldrig i en annan färg.
Alternativ liggande logotyp för internationella sammanhang.
Logotypen ska, i regel, vara antingen svart eller vit.
Den stående logotypen ska främst användas i smala utrymmen.
Logotypen ska, i regel, vara antingen svart eller vit.
Nedladdningar och resurser
Storlek
Utöver reglerna för friyta finns det inga maxstorlekar för logotyp och symbol, däremot finns det rekommendationer kring minsta storlek. Dessa rekommendationer är för att säkerställa att logotyperna är läsbara och presentabla.
Den liggande logotypen bör vara minst 145px bred, den alternativa logotypen minst 90px och den stående minst 45px.
När vi talar om minsta storlekar utgår vi ifrån totalbredden av respektive logotyp/symbol. Den liggande logotypen rekommenderas att vara minst 145 pixlar bred eller motsvarande 36 mm vid print. Den alternativa liggande logotypen rekommenderas att vara minst 90 pixlar bred eller motsvarande 24 mm vid print. Den stående logotypen rekommenderas att vara minst 45 pixlar bred eller motsvarande 12 mm vid print.